Föreläsningar

_MG_1289 (683x1024)

Språkets roll i samhället (för grund- resp. gymnasielärare och andra språkintresserade yrkeskårer): Dialekt eller språk? Standardspråk eller sociolekt? Manligt eller kvinnligt? Rätt eller fel? Fint eller fult? Om språkvariationen i samhället och om språkliga fördomar. En genomgång av kapitel 1 i ‘Språket, människan och världen’.

Multietniskt ungdomsspråk i Sverige (för grund- resp. gymnasielärare och andra språkintresserade yrkeskårer): Hur pratar dagens ungdom? Talar de torftigare än tidigare generationer? Är de ordfattiga? Bryter andra generationens invandrare? Finns det likheter mellan rosengårdssvenskan i Malmö, angeredskan i Göteborg och rinkebysvenskan i Stockholm? En genomgång av fördomar och fakta om ungdomsspråk.

Om språkets uppkomst (för grundskolebarn i åldrarna 6-8 år): När började människan tala? Hur talar människor i olika delar av världen? Vad skiljer människans språk från djurens? Vad kan djuren säga, och vad kan de inte säga? Hur väl förstår vi varandra? När och hur började människan skriva? Prova-på moment: kilskrift.

Hur man forskar om språk (för grundskolebarn i åldrarna 9-12 år): Hur blir man språkforskare? Vad gör en forskare hela dagarna? Hur tar man reda på sånt som är ogoogelbart? Hur kan man ”forska” om språk själv? Exempel på sånt som forskarna tagit reda på om språk och hur de kommit på det. Prova på-moment: avkodning av runor.

Ey, mannen! Wazzup? (för grundskolebarn i åldrarna 13-16 och gymnasieelever): Vad vet språkforskare om s.k. blattesvenska? Vilka likheter och skillnader finns det mellan rosengårdssvenska och ”vanlig” skånska? Vad är en s.k. wannabe-blatte och varför finns det sådana? Prova på-moment: lyssningsexperiment.

10 myter om språk och 5 språkfel att undvika (för företag).

Kommentera